امام جعفر صادق (ع) : «ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير». چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد . (اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138)
  

بازگشت به لیست

 

بسم الله الرحمن الرحیم

عزاداری حسینۀ اعظم زنجان روزنه ای به عزاداری مطلوب                                                                                                                                        نوری

مقدمه :

معاویة بن وهب روایت می کند که امام صادق علیه السلام در مصلای نمازش چنین مناجات می فرمود : ... (وَ ارْحَمْ تِلْكَ الْأَعْيُنَ الَّتِي جَرَتْ دُمُوعُهَا رَحْمَةً لَنَا وَ ارْحَمْ تِلْكَ الْقُلُوبَ الَّتِي جَزِعَتْ وَ احْتَرَقَتْ لَنَا وَ ارْحَمِ الصَّرْخَةَ الَّتِي كَانَتْ لَنَا ) [1] ( و رحمت خود را بر چشمانی که از سر دلسوزی بر ما اشک ریزان است نازل فرما و رحمتت را بر آن دل هائی که برای ما بی تاب شده و آتش گرفته نازل ساز و بر شیونهائی که به جهت ما بلند شده است رحم کن )

قال أبو عبد الله ع رحم الله شيعتنا شيعتنا و الله المؤمنون فقد و الله شركونا في المصيبة بطول الحزن و الحسرة [2] ( خداوند شیعیان ما را رحمت کند , به خدا سوگند ایشان مؤمنان واقعی هستند , به خدا سوگند آنان در اندوه و حسرتی مدام در مصیبت ما سهیم اند ) .

ایام شهادت پیشوایان معصوم ( علیهم السلام ) به خصوص حضرت سید الشداء ( علیه السلام ) , زمینۀ مناسبی است تا پیروان و دوست داران ایشان به آن حقایق وصف ناشدنی اتصالی دوباره پیدا کنند و در این میان فرصتی تازه  برای بازنگری و تطبیق خویشتن خویش با آن معیارهای انسانی داشته باشند , توجه به حقیقت خویشتن و تأمل در احوال و حوادث پیش آمده برای  ائمۀ مصومین ( صلوات الله علیهم اجمعین ) آنچنان تلاطم و موجی ایجاد می کند که نا گهان انسان در درون به فریاد و خروش می آید و این سر آغازی برای انعکاس این شور و شعور و خیزش و حرکت بیرونی است و این است حقیقت بزرگداشت و عزاداری امامان عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) با توجه به بعد درونی , در بعد ظاهری و بیرونی مسألۀ عزاداری برای اهل بیت به خصوص ابا عبد الله الحسین ( علیهم السلام ) از جمله  عوامل تبلیغ و از مؤثرترین عناصر ترویج مکتب شیعه در جهان به شمار می آید  . استاد شهید مرتضی مطهری می فرماید : از مسلّمات مذهب شيعه است. از ناحيه ائمه اطهار عليهم السلام توصيه و تأكيد فراوان به احياى سنت عاشورا شده است و به اشخاصى كه شاعر بوده‏اند بسيار توصيه شده كه در اين موضوع شعر بگوييد و احساسات مردم را تحريك كنيد. نسبت به اشخاصى كه در مجالس اقامه سنت عاشورا متأثر مى‏شوند و اشك مى‏ريزند تقديس رسيده است. احاديث زيادى هست راجع به ثواب گريه بر سيدالشهداء (سلام‏اللَّه عليه)  [3]

یکی از اندیشمندان مصری به نام شیخ عبد الله علائلی در توصیف عظمت عزاداری شیعیان برای امام حسین ( علیه السلام ) می گوید : «شيعه هر ساله، ياد عاشورا را براى پندآموزى و يادآورى زنده نگاه مى‏دارد، اين مراسم از آن حيث بزرگ است كه پر از موعظه و ذكر دلاوريها در مسير جهاد است و چنين يادهايى موجب بارورى روح‏هاى بزرگ مى‏گردد. امروزه، چقدر ما به اين بزرگداشتها، خصوصا در دوره‏ى انقلابى خويش نيازمنديم!» [4]

. در جنبۀ ظاهری بزرگداشت وعزاداری ؛ باید بر این مهم تاکید داشت که عزاداری به گونه ای باشد که روح مکتب در حد امکان در آن جلوه گر شود و زیبائی های مذهب به وضوح نشان داده شود .  توجه کنیم اگر به فرض سید الشهداء از ما می خواستند برای ایشان عزاداری کنیم , چگونه عزاداری مورد انتظارایشان بود ؟ فلسفۀ سوگواری برای  آن حضرت تهییج احساسات بر علیه یزیدی ها و ابن یزیدی ها و بیان فضائل عالی ترین نمونه  ها ونماد های انسانی است . در برخی از سوگواری و عزادری ها جلوه هائی از این زیبائی مشاهده می شود که از آن جمله سوگواری مردم زنجان در حسینۀ اعظم این شهر در «یوم العباس » روز هشتم محرم است . در این مقاله در ضمن چند عنوان با استناد به آیات و روایات جلوه هائی از زیبائی این عزاداری بیان خواهد شد .

1-    اتحاد و انسجام :

حضور یک دست و یکپارچۀ همۀ اقشار و گرو های مذهبی این شهر در قالب واحد و متحد  از مصادق بارز و علنی وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً و لا تتفرقوا [5] است " حبل الهى راهيست كه انسان را بخدا نزديك ميكند و موجب قرب برحمت حق ميشود چه از عقائد حقه و چه از اخلاق حميده و چه از اعمال صالحه، و در بعضى اخبار تفسير كردند حبل اللَّه را بقرآن، و در بسيارى از اخبار تفسير شده بامير المؤمنين عليه السّلام كه حبل اللَّه المتين است، و در بعضى از اخبار بائمه طاهرين عليهم السلام، " [6]

در روایتی از زبان حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله ) چنین آمده است که آن حضرت فرمودند : ای مردم بر شما است که با جماعت باشید و از تفرقه و جدائی بپرهیزید . [7]

2-    سادگی و بی پیرایگی :

از دیگر شاخصه های این عزاداری که در شکوه و عظمت آن نقش بسزائی ایفاء می کند , آن است که دستۀ مزبور عاری از برخی آلایش های کاذب  و گاهی مخرب ؛ مانند سنج و شیپور و علامت و ... می باشد .

قرآن کریم معیار حقیقت را در منطق دنیا دارن از زبان فرعون  چنین بازگو می کند که او به اطرافیانش چنین گفت :  پس چرا بر او  ( موسی ) دستبندهايى زرّين آويخته نشده؟ يا با او فرشتگانى همراه نيامده‏اند؟ [8] .

برای آنها , همۀ حقیقت همین  ظواهر فریبندۀ دنیا است . ولی در مقابل همۀ ما میدانیم که در صدر اسلام پیامبر عظیم الشأن مسلمانان , با تکیه بر خداوند متعال , با داشتن محتوای بسیار غنی از همان مسجد بسیار ساده ای که تأسیس فرمود , نقشه ای پیدا کرد که  سرانجام آن به زوال حکومت ایران و روم انجامید  و شرق و غرب عالم  را مسخر دین اسلام ساخت . و آن حضرت الگو و سرمشق سایر افراد در همۀ دورانها است . هیچ نوع موسیقی با سوگواری امام حسین ( علیه السلام ) و شأن و مقام ایشان  تناسب ندارد  . در روایت معتبری  ابو ربیع شامی ازامام صادق ( علیه السلام ) روایت می کند که از آن حضرت دربارۀ شراب سئوال شد . آن حضرت ( علیه السلام ) فرمود :  حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند :  خداوند مرا برای جهانیان  رحمت فرستاده است و اینکه تار و تنبور و نی و امور جاهلیت و بت ها را از میان بردارم . به پرودگارم سوگند بنده ای ازمن در دنیا شراب نمی خورد جز اینکه در قیامت از شراب جهنمی  او را سیراب می کنم ... . [9]  بر هیچ انسان آگاهی پوشیده نیست که ائمۀ عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) با ساز و آواز ذره ای رابطه نداشتند . ما نیز موظفیم در بزرگداشت آنها مطابق شأن و مقام آنان رفتار نمائیم. مبادا  در میان زیورهای کاذبی که در این مراسم ها ایجاد می شود  , حقیقت را گم کنیم  و مصداق  این شعر معروف باشیم :

دين تو را در پى آرايشند

 

در پى آرايش و پيرايشند

     

بسكه ببستند بر او برگ و ساز

 

گر تو ببينى نشناسيش باز

     

 نتیجه اینکه : اساس  سادگی  در عین داشتن محتوا است  .

3-    نظم شگفت آور و مطلوب :

از خصوصیاتی که دستۀ حسینیۀ را از سایر دسته های عزاداری متمایز میکند . نظم خاص حاکم بر این عزاداری , موجب می شود که احساسات و عواطف نسبت به خامس آل عبا بر انگیخته شود و به یقین این دسته بزرگترین دستۀ عزاداری یکپارچۀ کشور به حساب می آید .

نظم و انضباط از جمله اموری است که در بیان امیر کلام , حضرت علی ( علیه السلام ) در عرض تقوا و همسنگ با آن به شمار آمده است . آن حضرت می فرماید :  شما را به پروای از خداوند متعال و نظم در کارها و اصلاح آنچه در میان شما است  سفارش می کنم . [10]

4-      بهره برداری بخشی از نذورات این مراسم در امور خیریه و عام المنفعة , پرداخت انواع وام های قرض الحسنة به نیازمندان , کمک به احداث و تجهیز بیمارستان های شهر زنجان , اهدای لباس به دا نش آموزان بی بضاعت , حمایت های مالی از دانشجویان نیازمند , کمک به زنان سرپرست خانوار , کمک های درمانی به افراد  تهی دست , اهدای گوشت قربانی در شمار پنج هزار بستۀ نیم کیلوئی در مناطق مختلف شهر , همه ساله به صورت گردشی و ماندد آن .

پیامبر( صلی الله علیه و آله )  در یک حدیث قدسی  از خداوند تبارک و تعالی روایت میکند که حق جل و اعلی می فرماید : ای فرزند آدم انفاق کن تا بر تو انفاق کنم . [11]

یک قطره از اقیانوس بیکران حضرات معصومین ( علیهم السلام  ) و در رأس همۀ آنها امیر المؤمنین ( علیه السلام ) که پدر یتیمان و درماندگان است , آن بوده که تا پای جان به تهیدستان و نیازمندان یاری می رساندند . حضرت سید الشهداء با پیروی از پدر بزرگوارشان , به  یتیمان و فقراء و نیازمندان و سالمندان کمک رسانی داشتند .

شعیب فرزند عبد الرحمان خزاعی روایت می کند که پس از شهادت حضرت امام حسین ( علیه السلام ) در پشت آن حضرت اثری را مشاهده کردند و دربارۀ آن از امام زین العابدین ( علیه السلام ) پرسیدند : آن حضرت فرمود ند : این اثر کیسه های است که ایشان بر پشت خود حمل می کردند و آن را به خانه های زنان سالمند و یتیمان و اشخاص زمنگیر می رساندند . [12]

5-    نغمۀ اذان :

توسط یکی از مداحان در هنگام مغرب در جلوی آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم ( سلام الله علیه ) .

اذان از دیدگاه اسلام جنبۀ شعاری دارد یعنی علامت اسلام است . «  و هر كس شعاير خدا را بزرگ دارد در حقيقت، آن [حاكى‏] از پاكى دلهاست‏ » [13]

اهمیت اذان از این جهت است که انسان های فرو رفته در خواب غفلت را بیدار می کند و طراوتی دوباره می بخشد . در جهان شاهدی و ما غافل در قدح جرعه ای و ما هشیار . اذان  در صورتی که به صورت زنده اجرا شود  اثر قابل توجهی در باز دارندگی از گناه و معصیت دارد و ای کاش این سنت در جامعۀ ما زنده شود که اشخاص خوش صدا و معتقد  در نقاط مختلف با فواصل مشخص بایستند و در اوقات نماز با صدای رسا اذان بگویند .

از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله ) روایت است , فرمودند : اگر امت من ارزش سه چیز را میدانستند , برای احراز آن  باهم منازعه می کردند : اذان و رفتن به نماز جمعه و صف اول نماز جماعت . [14]

 سید مؤذن ها بلال حبشی از حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله ) روایت میکند که آن حضرت فرمود : هر كس در راه خدا و از سَرِ ايمان و اعتقاد  براى طلب خشنودىِ خدا و تقرّب به خداوند عز و جل، براى يك نماز، اذان بگويد، خداوند، گناهان گذشته او را مى‏آمرزد و او را در باقى‏مانده عمرش، از گناه محفوظ مى‏دارد و وى را در بهشت، با شهيدان محشور می سازد . [15]

مقام معظم رهبری در بیانی می فرماید : اذانِ‏ با توجه، به دلها اميد مى‏دهد. بانگ اذان‏، دلهاى افسرده را روشن مى‏كند. [16]

6-    عزادرای زنان در دستۀ مستقل :

یکی از امور بسیار پسندیده که شاید در این دسته به صورت منحصر دیده می شود ,  این است که در سال های اخیر زن ها  , در دستۀ جدا و مستقلی  عزاداری می کنند .

اختلاط و امتزاج بى‏قيد و شرط زن و مرد باهم يكى از پايه‏هاى اصلى فرهنگ غربى مى‏باشد و از همان روز اول، براى فساد انسانها و خروج انسانيت از دايره‏ى فضايل انسانى بنيان‏گذارى شده است .اختلاط زن و مرد با هدف بی اعتنائی به معنویت و حذف دین صورت گرفته است . بنابر این حضور زن ها در دسته های عزا بدون رعایت حریم عفت و حجاب در راستای همان فرهنگ غربی است و در محدودۀ شریعت و دین توجیه موجهی ندارد و مفاسد چنین اعمالی بر همۀ انسان های بینا و آگاه ؛ روشن و آشکار است .

از حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله ) روایت کرده اند که آن حضرت فرمود : زنان و مردان نامحرم را از یکدیگر جدا کنید و دور نگاه دارید که همانا وقتی ؛  دیدار و اختلاط و لقاء پیش آمد , دردی خواهد بود که درمان نخواهد داشت ( مفسده ای خواهد بود که جبران بردار نیست ) . [17]

در خاتمه لازم به یاد آوری است که برای کسب اطلاعات از خصوصیات این حسینیه از مقالۀ : « بررسی نقش حسینیۀ اعطم زنجان در ترویج دینداری این شهر »  [18]استفاده شده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست منابع و مآخذ :

اطیب البیان فی تفسیر القرآن , تألیف : آیت الله سید عبد الحسین طیب ؛ انتشارات اسلام ؛ چاپ دوم ؛ 1378 ش ؛ تهران – ایران

البدایة و النهایة , تألیف : ابن الکثیر الدمشقی , دار الفکر ؛ بیروت – لبنان .

بحار الأنوار ؛ تألیف : علامه محمد باقر مجلسی ؛ انتشارات اسلامیه ؛ تهران – ایران

ثواب الأعمال ؛ تألیف : شیخ صدوق ؛ انتشارات : شریف رضی ؛ چاپ دوم ؛ قم – ایران

دانشنامه شعر عاشورائی ؛ مرضیه محمد زاده ؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛ سازمان چاپ و انتشارات ؛ چاپ دوم ؛ تهران – ایران

الکافی , تألیف : ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینی , دار الکتب الإسلامیة ؛ چاپ چهارم ؛ 1407 ق ؛ تهران – ایران

کنز العمال ؛ تألیف : متقی هندی ؛ انتشارات : مرکز الرسالة ؛ 1409 ق ؛ بیروت – لبنان

مجموعه آثار استاد شهید مطهری ؛ تألیف : استاد مرتضی مطهری ؛ انتشارات : صدرا ؛ تهران – ایران

 

 

 



 ) الکافی , ج 4 ، ص 583 , باب فضل زیارة ابی عبد الله الحسین ( علیه السلام ) [1]

 ) ثواب الأعمال ، ص 217 , عقاب من قتل الحسین ( علیه السلام ) [2]

 (3مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى    ج‏25   ؛    پيوند خطابه در شيعه با حادثه عاشورا ..... ص : 335

 

 

 ) دانشنامه‏ى شعر عاشورايى/ محمد زاده    ج‏1    ,   شيخ عبد الله العلائلى ..... ص : 665[4]  

 ) آل عمران / 103[5]

 ) اطیب البیان فی تفسیر القرآن / آیة الله سید عبد الحسین طیب , ج 3 , ص 303 [6]

 ) ایها الناس علیکم بالجماعة و ایاکم و الفرقة  ؛ کنز العمال / المتقی الهندی , ج 1 , ص 206 [7]

 ) فَلَوْ لا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جاءَ مَعَهُ الْمَلائِكَةُ مُقْتَرِنين‏ ,  الزخرف / 53 [8]

9 ) عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ خَالِدِ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ الشَّامِيِّ قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْخَمْرِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَنِي رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ وَ لِأَمْحَقَ الْمَعَازِفَ وَ الْمَزَامِيرَ وَ أُمُورَ الْجَاهِلِيَّةِ وَ الْأَوْثَانَ وَ قَالَ أَقْسَمَ رَبِّي أَنْ لَا يَشْرَبَ عَبْدٌ لِي فِي الدُّنْيَا خَمْراً إِلَّا سَقَيْتُهُ مِثْلَ مَا شَرِبَ مِنْهَا مِنَ الْحَمِيمِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مُعَذَّباً أَوْ مَغْفُوراً لَهُ

 

( الکافی , ج 6 , ص 396 , باب شارب الخمر )  

10 )  أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي-  بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَيْنِكُم‏ ؛ نهج البلاغة , نامۀ 47

 

و في الصحيح أنه عليه السلام قال: يقول اللَّه تعالى: «ابن آدم أنفق أنفق عليك » ( البدایة و النهایة / ابن کثیر , ج 6 , ص 43 ) »)11

 

12 ) شعيب بن عبد الرحمن الخزاعي قال وجد على ظهر الحسين بن علي يوم الطف أثر فسألوا زين العابدين عن ذلك فقال هذا مما كان ينقل الجراب على ظهره إلى منازل الأرامل و اليتامى و المساكين ( المناقب / این شهر آشوب , ج 4 , ص 66 , فصل فی مکارم اخلاقه ( علیه السلام ) )  

 

 

 ) الحج / 32 [13]

14 ). عنه صلى اللّه عليه و آله: ثَلاثٌ لَو تَعلَمُ امَّتي ما لَهُم فيها لَضَرَبوا عَلَيها بِالسِّهامِ: الأَذانُ، وَالعَدوُ إلى يَومِ الجُمُعَةِ ، وَالصَّفُّ الأَوَّل‏ (النوادر للراوندي: ص 149 ح 211، بحارالأنوار: ج 89 ص 197 ح  44.

 

 

15 ) عنه صلى اللّه عليه و آله: مَن أذَّنَ في سَبيلِ اللّهِ صَلاةً واحِدَةً إيمانا وَاحتِسابا وتَقَرُّبا إلَى اللّهِ عز و جل، غَفَرَ اللّهُ لَهُ ما سَلَفَ مِن ذُنوبِهِ، ومَنَّ عَلَيهِ بِالعِصمَةِ فيما بَقِيَ مِن عُمُرِهِ، وجَمَعَ بَينَهُ وبَينَ الشُّهَداءِ فِي الجَنَّةِ.

(كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 1 ص 294 ح 905 عن بلال، بحارالأنوار: ج 84 ص 124 ح  21.

 

 (16بيانات    سال‏1369    93     سخنرانى در ديدار با خانواده‏هاى معظم شهدا و جانبازان شهرهاى خوى، بندر گناوه و استانهاى مازندران و آذربايجان غربى، گروههايى از دانشجويان، جمعى از مهاجران جنگ تحميلى، كشاورزان و مسئولان هيئتهاى هفت‏نفره‏ى واگذارى زمين ..... ص : 90

 

17 ) باعدوا بین انفاس الرجال و النساء فإنه اذا کانت المعاینة و اللقاء کان الداء الذی لا دواء له . ( بهشت جوانان , ص 468 به نقل از آئین همسرداری در زندگی حضرت فاطمه ( سلام الله علیها ) , ص  177

 ) نوشتۀ : دکتر محمود تقی زاده داوری , سید علی هاشمی ؛ فصل نامۀ شیعه شناسی , سال نهم ؛ شمارۀ 33[18]


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مکتب الصادق می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

www.armansepehr.com