امام جعفر صادق (ع) : «ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير». چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد . (اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138)
  

بازگشت به لیست

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

تغییر قبله

در روز 15 رحب سال دوم هز هجرت ، قبلۀ مسلمین از بیت المقدس به سوی کعبه تغییر پیدا کرد .[1]

این برنامه در نماز ظهر در مسجد نبی سالم مدینه اتفاق افتاد و این مسجد بعد از آن مسجد ذی القبلتین نامیده شد .

علّت تغییر قبله

مرحوم محدّث بزرگوار علی بن ابراهیم قمی در کتاب تفسیرش از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که « ... این تغییر قبله به خاطر آن بود که یهودیان ، رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم را سرزنش می کردند و می گفتند : او در امر قبله تابع آنهاست و به سوی قبلۀ آنها نماز می خواند ، چون که آنها قبل از پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به سمت بیت المقدس نماز می خواندند .

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از سرزنش یهود بسیار غمگین و نگران شدند و لذا نیمۀ شب از منزل خارج گردیده و به سوی آسمان نظر می کردند و منتظر بودند که از جانب خداوند در این زمینه فرمانی دریافت کنند . پس فردای آن شب ، وقت نماز ظهر ، پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در مسجد نبی سالم دو رکعت از نماز ظهر را خوانده بودند که پیک وحی ، جبرئیل نازل شد و دو بازوی آن حضرت را گرفت و به سمت کعبه برگرداند . ... »[2].

و در روایت دیگری که مرحوم شیخ صدوق (ره) در کتاب فقیه ذکر کرده است ، در دنبالۀ روایت چنین آمده که این خبر ( یعنی تغییر قبله به سمت کعبه ) به مسجدی در مدینه رسید در حالی که اهل آن مسجد دورکعت از نماز عصر را خوانده بودند ، پس در همان حال ، به سمت کعبه برگشتند . لذا در یک نماز به دو جهت نماز خواندند . اول نمازشان به سمت بیت المقدس و آخر نمازشان به سمت کعبه بود . به هماین جهت ، آن مسجد به مسجد ذی القبلتین نام گذاری شد .[3]

منبع : maktabosadegh.com



. بحارالأنوار : 84 / 69 / ح 23[1]

. تفسیر قمی : 1 / 275[2]

. من لا یحضره الفقیه : 1 / 275[3]

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مکتب الصادق می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

www.armansepehr.com